Jak skutecznie uzupełniać braki kadrowe?
editJak zagwarantować systematyczność i prawidłową pracę firmy, w obliczu zmian kadrowych- nieobecności lub rotacji pracowników?
Ten temat jest szczególnie ważny w okresie wakacyjnym, jak również jesienią i zimą kiedy panuje grypa i zwiększa się ilość pracowników będących na zwolnieniu lekarskim.
W tym roku dodatkowo musimy podołać z pandemią Covid 2020, z której skutkami muszą sobie radzić przedsiębiorcy, już od wielu miesięcy. Dlatego warto szybciej przygotować wewnętrzne zasady na ewentualne problemy z nagłą nieobecnością, być może bardzo wielu pracowników.
Każdej jesieni narasta liczba chorych osób, w tym roku może dojść do kulminacji ze względu na pandemię, a to może uniemożliwić pracę w firmie, szczególnie kiedy nie posiada ona zaplecza pracowniczego i nie jest możliwa szybka wymiana pracowników. Czym wyższe stanowisko i kwalifikacje, tym trudniej znaleźć odpowiednią osobę.
Przedsiębiorstwa które posiadają braki kadrowe, mają w praktyce trzy opcje do wyboru: poszukać we własnym zakresie nowych, tymczasowych pracowników, rotacyjna zamiana zatrudnionej kadry lub outsourcing pracowników (skorzystanie z agencji zatrudnienia ).
Poszukiwanie we własnym zakresie.
Ten sposób najbardziej angażuje wewnętrzny dział HR, zarówno jeśli chodzi o poświęcony czas jak i o włożony wysiłek. W tym wariancie musimy liczyć na ekspresowe i sprawne działanie własnych rekruterów. Niezależnie od ich doświadczenia i umiejętności, jeśli szukanie nowych pracowników w normalnym trybie nie jest łatwe, to wytypowanie odpowiednich kandydatów w nagłym wypadku, chętnych do pracy tymczasowej, z konkretnymi kwalifikacjami i to “na już” jest prawdziwym wyzwaniem. Należy pamiętać,że szybkie szukanie pracowników wiąże się z wysokim kosztem dla pracodawców – bezpośrednim, jest on związany z nadgodzinami, jak też pośrednim, czyli mogą nastąpić opóźnienia realizacji innych toczących się projektów.
Tasowania w już istniejącej kadrze
W małych przedsiębiorstwach,praktykowane jest przenoszenie pracowników wewnątrz firmy, najczęściej takie braki występują na recepcji,która nie może działać bez zapewnienia ciągłości obsługi. Niestety nie jest to najlepsze rozwiązanie,osoba np. z działu sprzedaży, wyrwana ze swoich dotychczasowych obowiązków, nie jest gotowa do przejęcia nowych zadań. Z reguły radzi sobie gorzej niż wykwalifikowany pracownik, ale niestety nieobecny a dodatkowo kosztuje firmę więcej. Taka wymiana ma też negatywny wpływ na pracownika i spadek motywacji, szczególnie gdy zostaje przeniesiony na niższe stanowisko i wykonuje mniej prestiżowe zadania. Niezależnie czy jest to obiektywna czy tylko subiektywna ocena pracownika.
Outsourcing pracowników
Znalezienie pracownika z odpowiednimi umiejętnościami, dostępnego “od zaraz” gotowego do przyjęcia pracy na zastępstwo, nie należy do łatwych zadań. Dla doświadczonej Agencji Pracy zatrudnienia to codzienność, dlatego idealnym rozwiązaniem może być outsourcing pracowników,wykorzystywany przez coraz więcej firm. Outsourcing pozwala w bardzo racjonalny sposób radzić sobie z nieobecnościami pracowników, niezależnie czy jest to kilkudniowe L4, dłuższy urlop czy też kwarantanna. Profesjonalna Agencja jest w stanie przedstawić pracownika w ciągu 2-3 dni roboczych, a przy stałej współpracy, nawet szybciej. W rezultacie klient uniknie strat związanych z przeniesieniem pracowników na inne stanowiska we własnej firmie. Dodatkowo cały proces rekrutacji, pełne zarządzanie i rozliczanie pracownika zewnętrznego leżą po stronie firmy outsourcingowej, dlatego też nie trzeba nadmiernie obciążać wewnętrznych działów HR, kadr czy płac co tworzyłoby kolejne koszty.
Warto zdecydować się na długofalową współpracę z wybraną agencją, ponieważ z czasem profesjonaliści z agencji będą coraz lepiej znali charakter pracy w danej organizacji, co zapewni im systematyczne uzupełnianie bazy kandydatów o osoby spełniające wymagania danej firmy. Znacząco wzrośnie wówczas poziom dopasowania pracowników a czas na ich dostarczenie skróci się. Pracownicy z kolei będą sprawniej wdrażali się w nowe obowiązki a co za tym idzie łatwiej będą się zaaklimatyzowali. Ostatecznie zadowolone będą wszystkie trzy strony, przedsiębiorca, agencja pracy i pracownik.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jakie nowości czekają nas w 2021 oraz potrzebujesz wsparcia we wprowadzaniu ich w Twojej firmie, skontaktuj się z naszym doświadczonym zespołem: kontakt@part-work.pl
comments
comments for this post are closed