Co czeka firmy w erze post-COVID?

Co czeka firmy w erze post-COVID?

edit

By PartWork Administrator 23-11-2020

Wybuch globalnej pandemii COVID-19 przyniósł ze sobą poważne wyzwania. Liderzy biznesowi muszą zastanowić się, jakie przedsięwziąć kroki i jakie podjąć decyzje, aby firmy przez nich zarządzane mogły przetrwać ten trudny okres, stając się w dłuższej perspektywie silniejsze i bardziej odporne. To właśnie teraz mamy największe pole do popisu, na stworzenie nowych rozwiązań marketingowych. Jest to też dobry czas, by podejmować działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. 
Ogromną rolę w tym procesie odgrywają działy kadr. Należałoby się zastanowić, co firma może zaoferować swoim pracownikom, gdyż ich zdrowie i dobrostan mają kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy, jej odporności na kryzys oraz zdolności dostosowania do nowych realiów. 

Stawiając na pierwszym miejscu pracowników, zapewniając im bezpieczeństwo i oferując nowe modele pracy, przedsiębiorstwa mają szansę na przetrwanie niepewnych czasów. W czasach kryzysu struktury HR są dla pracowników pierwszą linią obrony.

Jakie czekają nas nowe trendy? 

Zakłada się, że w wyniku pandemii czas pracy będzie bardziej elastyczny.
Nie będzie miało znaczenia, ile godziny przesiedzimy za biurkiem, ale będzie rozliczany efekt naszych działań. Nowy trend będzie dotyczył też odchodzenia od nadgodzin, przewiduje bardziej elastyczną możliwość odpoczynku od pracy i wykorzystywania urlopów. Jeśli zaś chodzi o miejsca pracy, do nowych trendów będzie należeć praca zdalna czy też rotacja biurek. Przewiduje się, że zespół także będzie elastyczny, oparty nie tylko na etatowych pracownikach, ale także kontraktowych czy zleceniobiorcach.

Bardzo znaczące będą zmiany w komunikacji. Praca zdalna wymusi od zespołu, by kontakty były regularne, a komunikaty jasne i czytelne. Aby zacieśnić współpracę i mieć poczucie, że cały team jest blisko, mimo iż pracuje oddzielenie, warto postawić na kreatywne dyskusje, szybkie komunikaty i dopasowane do potrzeb modele komunikacji. Wprowadzenie wirtualnej pracy stało się koniecznością, aby firmy przetrwały i bez zakłóceń mogły dostarczać swoje produkty i usługi.

Okazało się, że praca z domu może być równie efektywna, a do tego sprzyja lepszej równowadze między życiem zawodowym i prywatnym. Pracodawcy dzięki temu sporo też zaoszczędzili. Każda firma powinna podjąć indywidualną decyzję, na jakim poziomie to utrzyma. Bezpieczeństwo, zdrowie i samopoczucie pracowników stanowią najwyższy priorytet. Kadry powinny przedstawić wytyczne dotyczące bezpieczeństwa w pracy zdalnej oraz przeprowadzać ocenę ryzyka, zachęcając jednocześnie pracowników, żeby czas przeznaczany zazwyczaj na dojazdy do pracy poświęcili na samorozwój lub rekreację.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Wirtualny model pracy wymusi zmiany w aranżacji przestrzeni biurowej. Można by zlikwidować część biurek, bo jakaś grupa pracowników wykonuje pracę z domu, jednakże z drugiej strony należy zapewnić bezpieczne odległości pomiędzy biurkami. Trzeba będzie oszacować, ile przestrzeni będzie potrzebne w nowej rzeczywistości. Warto też rozważyć wprowadzenie różnych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, aby uniknąć tłoku przy wejściu czy wyjściu. Do tego dochodzi oczywiście zapewnienie środków higieny oraz unikanie gromadzenia się pracowników w tym samym miejscu np. w kącikach kuchennych czy salach konferencyjnych.

W erze post Covid-19 automatyzacja prostych zadań i szersze wykorzystanie AI (artificial intelligence) być może stanie się ważnym trendem. Pracownicy skupią się na trudnych zadaniach wymagających talentu, kreatywności i specyficznych umiejętności, a to, co się da zautomatyzować, wykonają za ludzi wdrożone systemy. Bardzo ważny będzie w związku z tym wybór odpowiedniego oprogramowania, które wesprze automatyzację pracy i odciąży pracowników.

Niezbędne przy pracy zdalnej, czy hybrydowym systemie biurowo-zdalnym, staną się nowe technologie, które monitorują aktywność pracowników oraz umożliwiają nagradzanie najbardziej zaangażowanych i efektywnych. Pracownicy będą mogli liczyć na szybką informację zwrotną czy wirtualną odznakę, dzięki wbudowanym modułom feedbackowym, a menedżer w karcie rozwoju zespołu zobaczy efekty pracy swoich pracowników. W nowej sytuacji, kiedy praca zdalna stała się powszechna, a pracownicy do jej wykonania najczęściej używają własnych komputerów czy laptopów niezwykle ważne staje się zapewnienie firmie cyber bezpieczeństwa. Niebagatelne znaczenie będzie też miało wprowadzenie nowych systemów pod kątem procedur bezpieczeństwa.

Zmieni się struktura firmy, jaką dotychczas znamy.Obecna, ułożona jak drabina, umożliwiająca awans tylko jeden stopień do góry przestanie obowiązywać. Nowy trend zakłada, że będzie to struktura nielinearna, promująca kreatywność i talenty.
W sytuacji dynamicznych zmian, jakie na rynkach wywołała pandemia, firmy stoją przed poważnym wyzwaniem. Trzeba by się zastanowić, które praktyki wykształcone w czasie pandemii zachować i jak powinien nastąpić powrót do normalności.

Warto przemyśleć, jakie wprowadzić alternatywne formy zatrudnienia, jak zapewnić firmie cyberbezpieczeństwo, w jakim stopniu wprowadzić nowe technologie, co nam przyniesie organizacja pracy w systemie hybrydowym, czy w końcu, co zdało egzamin w dobie kryzysu i powinno zostać na dłużej?
Zespół także będzie elastyczny, oparty nie tylko na etatowych pracownikach, ale także kontraktorach czy zleceniobiorcach. Końca pandemii jeszcze nie widać, ale już teraz trzeba wykształcić dobre praktyki, bo od tego zależy los naszej firmy.

Jeśli więc chcesz uniknąć kosztów stałych i postawić na elastyczność zatrudnienia napisz do nas: kontakt@part-work.pl

comments

comments for this post are closed

Translate »